sobota 15. januára 2011

Súboj JGr. Ost s 15.USAAF dňa 7.7.1944

Lt. Norbert Hannig

„Po našej prvej misii proti Američanom z britských ostrovov (29.5.1944, pozn. PK), sme sa mali stretnúť s tými, čo štartovali z talianskych základní a prilietali z juhu, smerujúc na hornosliezske rafinérie. Boli sme zburcovaní a umiestnení na hotovosť do kokpitov spolu s pilotmi 2. Staffel JGr. Ost štartujúcich na Me 109 z Breslau-Gandau.
Plán misie pozostával so stretu so Staffel Me 109  nad Breslau. Mali nám zaisťovať výškové krytie, 500 metrov nad nami zatiaľ čo my na Fw 190 napadneme bombardéry.
Vzlietli sme z Liegnitz a smerovali k Breslau. V tom čase boli nepriateľské formácie hlásené vo výške 6000 metrov nad Neusiedler See, JV od Viedne. Me 109 čakali nad Breslau. Boli mierne vyššie ako my, letiac v Schwarmoch. My sme mali letovú formáciu po osem strojov, tak ako sa predpokladalo pri útoku na nepriateľské zväzy bombardérov. Zamával som krídlami na znak, že sme pripravení sa spojiť a letieť k nášmu cieľu. Očakával som že vedúci messerschmittov urobí to isté. Namiesto toho začal strmo klesať za náš chvost, a všetko nasvedčovalo tomu že zaútočia. Zakričal som do rádia „Čo to stváraš idiot, my sme Cyklisti. Vypadni z našich chvostov!“
Pridal som plyn a začal prudko stúpať. Avšak naša formácia sa rozpadla, ako sa individuálne dvojice Me 109 a Fw 190 premiešali. Z tohto pohľadu stávali vlasy na hlave. Nakoniec sa nám podarilo presvedčiť pilotov Me 109 že sme členmi Luftwaffe.
Zatiaľ bombardéry leteli na sever. Moje číslo, jeden zo žiakov, sa ku mne pridal počas zmätkov nad Breslau. Major Knappe bol bývalý bombardovací pilot so suchým zmyslom pre humor. Teraz mi povedal cez rádio „Hannig, prečo ich neobkľúčime a nezajmeme – vy idete zľava a ja sprava. Stretneme sa na druhej strane.“
Bola to lákavá myšlienka, ale úplne sa rozplynula, keď sa dostali bombardéry na dohľad. Zamierili sme doľava od zväzu a potom sme chceli preletieť doprava. Doprovodní stíhači neboli nikde na dohľad.
„Achtung - útočím!“ Priletel som asi 300 metrov nad bombardér po mojej pravej strane v najvyššej squadrone. Zrovnal som rýchlosť, a skĺzol za jeho chvost a zamieril na oba pravé motory. Po mojej dávke odleteli z krídla kúsky plechov. Z motorov vyšľahli plamene. Pokračoval som v streľbe. Vtom vybuchla krídelná palivová nádrž. Unikal som z miesta skazy strmhlavým klesaním a zaregistroval bomby, ktoré núdzovo odhodil.
Moja stíhačka sa odrazu zatriasla. Zasiahla ma obranná paľba. Potlačil som viac, aby som čím skôr unikol z dostrelu palubných zbraní. Keď všetko vyzeralo mierumilovne, začal som vyberať môj let. Vtedy vyskočili obe podvozkové nohy a zamkli sa na svojej polohe. Aj keď nepriateľskí stíhači neboli v dohľade, nemalo význam ďalej letieť s vysunutým podvozkom. A pristátie na podvozok na neznámej zemi tiež nedávalo mnoho šancí. Hrozila stojka lietadla pri zaborení sa podvozku do mäkkej pôdy. Musel som nájsť rýchlo najbližšie letisko.
Zbadal som jedno na okraji stredne veľkého mesta a zamieril k nemu. Bolo to mestečko Grottkau. Po pristátí som zobral padák pod pazuchu a pobral sa na vlakovú stanicu, odkiaľ som sa dostal späť do Liegnitz.
Tento krát sme nezaznamenali žiadne straty. Po nedorozumení nad Breslau sa všetci ostatní vrátili na základňu bez kontaktu s nepriateľom. Moje číslo, Major Knappe, bol jediní pilot ktorý spolu so mnou napadol bombardéry, avšak bez úspechu. Neskôr som sa dozvedel, že Staffel Me 109 nevyviazla z akcie tak ľahko.“
Pár faktov k akcii.
Aj keď Lt. Norbert Hannig neuvádza dátum, muselo sa jednať o 7.7.1944, čo bola druhá operačná misia, kedy sa I./ JGr. Ost stretla s nepriateľom, a prvá proti 15.USAAF. Z letiska Liegnitz štartovalo o 10:25 hod. spolu jedenásť FW 190 od 1. Staffel JGr. Ost, ktoré sa vo výške 7000 metrov nad Breslau stretli s 24 Me 109 od 2. Staffel, štartujúcimi o 10:27 hod. z letiska Wiedengut. Spolu mali napadnúť bombardéry medzi 11:00 a 11:45 hod. Otázkou je, či sa vo formácii 2. Staffel nachádzali aj piloti pridelení k 3. a 4. Staffel, nakoľko hlásenia o zostreloch spomínajú príslušnosť pilotov k týmto jednotkám.
Spolu letci I./JGr Ost nárokovali päť zostrelov bombardérov B-24 a jednej doprovodnej stíhačky P-51. Zostrel Lt. Hanniga nie je zaznamenaný a môže byť siedmym nárokom.

Ofhr. Steins (2./JGr.Ost) P-51, 15 Ost S/QQ-1: no height [Ratibor] 11.15 hod.
Ofw. Müller (3./JGr. Ost) B-24, 70R/SQ-3 at 7.000 m. [E. Prossnitz] 11.29 hod.
Ltn. Karlheinz Cordes (1./JGr. Ost) B-24, 70R/SQ-9 at 5.000 m. [E. Prossnitz] 11.47 hod.
Ltn. Werner Schaldt (2./JGr. Ost) B-24, 15 Ost S/UR-9: 6.500 m. [N. Trentschin] 12.05-10 hod.
Ofw. Herzog (4./JGr. Ost) B-24 HSS, 14 Ost N/AR-4: 6.500 m. [S. Trentschin] 12.20 hod.
Hptm. Wienhusen (4./JGr. Ost) B-24, 14 Ost N/DR-19: no height [N. Neuhausel] 12.40 hod.
 
V tento deň zaznamenala I. Gruppe JGr. Ost poškodenie alebo stratu štrnástich lietadiel. Traja letci boli ranení (FjGw. H. Bachnick, Fhr. K. Schell a Fw. X. Forster). Lt. Werner Schaldt zahynul pri núdzovom pristátí. Piaty stroj je vedený ako poškodený nepriateľskou paľbou. Možno sa jedná o Fw 190 Lt. Hanniga. Zvyšných deväť bolo bez personálnej ujmy, a väčšinou boli spôsobené bez pričinenia nepriateľského letectva. Tri stroje boli poškodené pri návrate po vzlete na akciu, a štyri sa poškodili počas plnenia cvičných úloh.

- fotografia N. Hanniga prebraná z tejto stránky
- spomienky sú z knihy "Luftwaffe Fighter Ace"

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára