utorok 15. februára 2011

Liberator "Sky Wolf"

Často krát som sa stretol s otázkou, či bombardér s pomenovaním "Sky Wolf", pred ktorým je odfotografovaná posádka Ed Botteena (foto nižšie) je tým strojom, ktorý havaroval na Slovensku dňa 13.9.1944. Bohužiaľ, nie je tomu tak. Trochu histórie tohto bombardéru však nezaškodí.

B-24H-10-CF 41-29264 bol vyrobený v závode Consolidated Aircraft Corporation / Fort Worth ako piaty stroj v sérii.
Dňa 1.12.1943 prebral C.E. Riggs úplne nový stroj 41-29264 na základni Langley Field. Do toho času na ňom bolo odlietaných len 10 hodín a 10 minút.


O dva dni neskôr, 3.12.1943 sa uskutočnil prvý let nového bombardéru za účelom testu zbraní a kalibrácie kompasu. Dňa 8.12.1943 sa presunuli z Langley na Mitchell Field, Long Island. Tým sa začal presun do Talianska:
14.12.1943 - Odlet z Mitchell Field v snehovej búrke tridsať minút po obede s cieľom letu Morrison Field, West Palm Beach, Florida, vzdialeným 1200 míľ.
16.12.1943 - V skorých ranných hodinách (o 02:30 hod.) opustili USA v malej skupine. Lietadlo, štartujúce po nich na dráhe havarovalo a zhorelo. Hodinu po vzlete otvorili obálku s letovými inštrukciami. Ich cieľom bol Tunis, kde sa mali pridať k 15.USAAF. Po preletení 1800 námorných míľ pristáli o 12:30 hod. s defektom na pneumatike hlavného podvozku na letisku Waller Field v Trinidade.
17.12.1943 - prelet z Waller do Brazílie na letisko Belem (1280 námorných míľ)
18.12.1943 - prelet z Belemu do Natal, Brazília.
Medzi 19.decembrom a 31. decembrom zotrvali v Natale. Na zem ich pripútalo počasie a malária zúriaca v Dakare. Za ten čas vymenili prasknutú pneumatiku.
Na nový rok, 1.1.1944 preleteli z Natal do Dakaru, Senegal v severnej Afrike. Dorazili do Eknes Field v Senegale. Preleteli oceán bez toho aby videli vodu - leteli v tme alebo nad oblakmi.
3.1.1944 - prelet z Eknes do Marakéša, Francúzske Maroko. Po prvý krát fungoval správne autopilot
5.1.1944 - Vo formácii asi 20 bombardérov preleteli do Djedeida v Tunisku. Po prílete sa nemali kde ubytovať. Neboli pre nich pripravené žiadne stany a tak spali v lietadle.
Až 10.1.1944 dostali stany a nasťahovali sa. Strávili v nich v Tunisku niekoľko nocí.
1.2.1944 - prelet na Lackjack Field, Cerignola v Taliansku. Privítal ich šťastný pozemný personál, ktorý sa do Talianska dostal loďou.

K nahliadnutiu mám záznam bojových letov (Individual Combat Record) S/Sgt. Raymonda S. Windsanda (16071900), ktorý na bombardéry lietal zo základne Cerignola:




Pilot bombardéru Ed Riggs spomínal na zánik bombardéru. "Lietadlo "Sky Wolf" bolo zvyčajne sedlané posádkou Billyho Breeda zo 740. squadrony. Moja posádka na tomto stroji letela poslednú misiu dňa 8.7.1944. "Wolf" bol jedným z dvojice pôvodných lietadiel skupiny, ktoré lietali operačné misie. Po skončení turnusu odlietaných misií, ja a môj bombometčík George Bersik sme na štyri dni navštívili Rím. Po návrate bolo prvým pohľadom na základňu torzo "Sky Wolfa" napikovaného nosom do iného bombardéru. Stáli sme ako obarený pri tomto pohlade. Starý stroj bol pre nás niečim výnimočným. Zistili sme, že jeden skúsený druhý pilot letel prvú akciu na poste pilota. V dôsledku úniku paliva vypol všetky systémy, vrátane pomocnej hydraulickej pumpy, čo spôsobilo nulový tlak v brzdovom systéme." Výsledok je na fotografii.

Keďže bombardér havaroval tesne po dátume 8.7.1944, nemohla s ním letieť posádka Ed Botteena dňa 13.9.1944. Bol to len jeden z obľúbených strojov, pred ktorým sa posádky odfotografovali pri nástupe k jednotke.

2 komentáre:

  1. I am the granddaughter of Ed Riggs and I enjoyed reading your post about his plane. He loved the Sky Wolf and still talked about it in his 80s to any of us who asked him.

    OdpovedaťOdstrániť